Друге життя повернутого светра: інсайди зі світу моди
29 вересня 2025 р.
Уяви ситуацію: під час знижок ти схопив светр - «любов з першого кліку». На фото він виглядав ідеально — колір, фасон, все супер. Але коли прийшов додому й відкрив пакунок, він тобі зовсім не пасує. Ну що ж, складаєш його назад у пакет і відправляєш «у невідомість». Але куди саме зникає цей светр?
Більшість думає: «Ну, поставлять знову на поличку — і все». А ось і ні. Реальність складніша й трохи шокуюча. Твій светр проходить так звану «зворотну логістику» — це такий собі фешн-квест. Спершу його уважно оглядають: чи не носили, чи є бірки, чи все ціле. Якщо річ у бездоганному стані, її пакують і знову виставляють на продаж. Інколи навіть за повною ціною!
Але шансів на це небагато. За даними досліджень, майже половина поверненого одягу більше ніколи не потрапляє до нового власника. Чому? Тому що обробка повернень — штука дорога: доставка, перевірка, чистка, ремонт. Іноді це коштує дорожче, ніж сам светр із «фаст-фешну».
Що відбувається далі?
Легкі дефекти можуть підлатати, і тоді річ піде в аутлети чи на розпродаж. А ось сезонні речі часто не встигають повернути у продаж — мода швидша за наші поштові сервіси. У підсумку мільярди кілограмів одягу щороку опиняються на смітнику. І так, вони ще й залишають вуглецевий слід від перевезень.
А тепер найцікавіше: ці витрати закладають у ціну нових речей. Тобто навіть якщо ти нічого не повертав, за «чужі світшоти» ми всі платимо разом. Тож наступного разу перед покупкою варто подумати: чи справді мені це треба? Бо від твого рішення залежить і гаманець, і планета.
Невидимий шлях повернутих продуктів: від візка до… куди?
Купуєш молоко, а вдома виявляється, що замість «знежиреного» взяв «повножирне». Або салатик у пакеті за день перетворюється на траву для морських свинок. Логічно: «Здам назад у супермаркет». Але от питання: що буде з тим молоком чи салатом після повернення?
Якщо це консерви чи коробка пластівців — усе просто: перевірять, чи не пошкоджена упаковка, і повернуть на полицю. Але свіжі продукти — інша історія. Як тільки вони покидають холодильник магазину, магазин не може гарантувати безпеку. Навіть якщо ти віз молоко в багажнику з холодильником, все одно — повертається воно у смітник.
Те саме зі всіма відкритими товарами: навіть якщо всередині все окей, їх ніхто не ризикуватиме продавати. Бо санітарні норми — це святе. У результаті тонни їжі просто викидають. А ми з вами оплачуємо цю «щедрість»: у вартість кожного батону чи пачки сиру вже закладені збитки від повернень.
І тут є хороша новина:
Це можна частково змінити. Перевіряти термін придатності, не купувати зайвого й правильно зберігати продукти вдома. І, звісно, не забувати про знижки, які можна знайти через додатки чи акції супермаркетів. Бо що менше повернень, то більше шансів, що ціни не будуть рости так швидко.
Виходить, навіть маленький вибір у магазині впливає не тільки на твій холодильник, а й на глобальну систему. Круто, правда?
Таємне життя поверненої техніки: більше, ніж просто «опен бокс»
Купив навушники, включив — а звук ніби з бляшанки. Що робимо? Звісно, повертаємо. І ось твій гаджет вирушає у «другий шанс». Але що з ним відбувається далі?
Не все так просто, як здається. Якщо коробка навіть не відкрита — техніку знову ставлять на полицю. Але щойно порушив упаковку — починається пригода.
Техніку відправляють у сервісний центр, де її перевіряють інженери: чи працює, чи не подряпана, чи всі кабелі на місці. Якщо все окей — її продають зі знижкою як «опен бокс». Це вигідно й магазину (повертає хоч частину грошей), і покупцеві (майже новий гаджет дешевше).
А от якщо знайдуть невеликий дефект, то техніка потрапляє у «рефабріш» — тобто відновлення. Її ремонтують, чистять і продають дешевше, але часто ще й з гарантією. І тут можна реально зекономити.
Ті гаджети, які вже віджили своє або занадто старі, продають оптом на аукціонах. Їх скуповують перекупники, і десь на маркетплейсах вони знову оживають у руках нових власників. А ті, що взагалі не підлягають ремонту, відправляють на утилізацію: дістають цінні метали й не дають отруйним деталям потрапити в природу.
І на останок
Усі ці процеси закладають у ціну. Тобто коли ти купуєш новий телефон, у його вартості вже «сидять» витрати на перевірку й ремонт повернень. Але якщо знати, де шукати «опен бокс» чи «рефабріш», можна взяти класну річ значно дешевше, і при цьому, допомогти нашій улубленій планеті.